Poznáš aplikáciu Uber? Uľahčuje život mnohým cestovateľom a vďaka nemu sa môžem aj ja pohodlne prepravovať z jedného miesta na druhé bez predražených táx. Preto ma potešilo, keď som zistila, že sa v Kolumbii využíva v každom veľkom meste. A tak si ho používam bez starostí, až kým zisťujem, aký má Uber a Kolumbia vlastne skutočný vzťah.
Cestou z mojej prehliadky mesta v Bogote si ako vždy vyhľadám verejnú wi-fi a po pripojení si objednávam Uber. Vychádza lacnejšie ako taxík a vkladám do neho tak trochu väčšiu dôveru. Po chvíľke mi šofér potvrdí cestu a onedlho prichádza. Ani si nestihnem sadnúť do auta a už mi policajti otvárajú dvere aby som vystúpila. Chytá ma panika, veď ešte ani doma ma nestopli policajti a nie to ešte v Kolumbii. Šofér na mňa žmurká a lámavou angličtinou mi poviem nech tvrdím, že sme kamaráti. Nechápem čo sa deje a policajti ma začnú vypočúvať. Spustia na mňa horu otázok typu: odkiaľ sa poznáme, ako sa volá, kde býva, kam idem… až kým sa z toho neviem vymotať a po tretej otázke, či je môj novonadobudnutý kamoš „Uber driver“ prikývnem. Tak kamarát môj zlatý, asi som ti trošku zavarila, aj keď ver či nie, naozaj som sa snažila situáciu odlahčiť.
Uber a Kolumbia: Nelegálny biznis, ktorý prekvitá
Boj medzi taxikármi a Uberom je hádam verejne známa vec, pričom jedna strana má pocit, že je potláčaná druhou. Taxikári tvrdia, že „Uber šoféri“ nemajú dostatok skúseností, nepotrebujú licenciu a snažia sa vyhýbať poplatkom. Nemenej ich hnevá väčšia dôvera pasažierov voči Uberistom. V Bogote ich v skratke volajú „Piráti ciest“ a svojimi protestmi taxikári požadovali, aby sa stal Uber v Kolumbii nezákonný. V konečnom dôsledku má Uber v Kolumbii pečiatku nelegálny, ale napriek tomu ho využívajú všetci. A ja tiež, ale po mojej príhode už s lepšie otvorenými očami.
Taxikári majú kopec argumentov, ktorými sa ohadzujú a presviečajú, prečo je Uber zlá voľba. Sťažujú sa, že im „Uber šoféri“ kradnú zákazníkov a všetko čo potrebujú je telefón, auto a aplikácia. Okrem toho tvrdia, že vodiči žltých taxíkov sú šoférmi na plný uväzok a tak majú väčšie skúsenosti ako Uberisti, ktorí pozíciu šoférov vykonávajú ako vedľajší príjem. Mnoho z nich si tak privyrába počas svojich voľných dní a nevadí im, že za sprostredkovanie platia 25%-nú províziu. Povesť žltých taxíkov v Kolumbii je však nechvaľne známa a tak nech si skrátka ich vodiči tvrdia čo chcú, majú stále menšiu dôveru.
? Rozhovor o Malte: My určujeme priority, podľa ktorých žijeme. Prečítaj si ho TU ?
Uber a Kolumbia: Kde ho je možné využiť?
Uber je bežnou záležitoštou vo veľkých mestách Kolumbie a jeho služby môžeš využiť v:
- Bogotá
- Medellín
- Cali
- Cartagena
- Pereira
- Bucaramanga
- Barranquilla
- Cúcuta
- Ibague
- Monteria
- Popayán
- Valledupar
Uber a Kolumbia: Prečo je podľa mňa lepšou voľbou ako žlté taxíky?
- Je lacnejší a pohodlnejší – V porovnaní s cenami žltých taxíkov si Uber účtuje za rovnakú trasu zhruba o polovicu menej. Okrem toho je pre mňa pohodlnejšie vyťukať do aplikácie cieľovú zastávku a ešte pred objednaním šoféra vidieť cenu, na základe čoho jazdu s miestom vyzdvihnutia potvrdím, alebo nie.
- Platba kartou – Nemusím riešiť žiadnu hotovosť a okrem toho sa mi nestane, že mi šofér spraví okružnú jazdu celým mestom, alebo mi uprostred cesty povie napríklad: „Stojíme v zápche, cesta je dlhšia a ja si tak budem v konečnom dôsledku účtovať o 20% viac“. Cena za jazdu sa mi automaticky strhne z karty a ja si tak iba nastúpim a vystúpim bez zbytočných dohadovačiek, počítaní peňazí, alebo trikov zo strany šoféra.
- Lepšie vozidlá – Žlté taxíky sú občas dosť vyžité a Uberisti majú vo väčšine prípadov lepšie a pohodlnejšie vozidlá, ktoré sú prinajmenšom vybavené bezpečnostnými pásmi.
- Hodnotenie šoférov – Niektorí šoféri v Kolumbii jazdia poriadne divoko a pri každej príležitosti ako je napríklad zápcha, alebo červená na semafóre držia telefón v ruke. Chatujú, prezerajú si Facebook, telefonujú, alebo sledujú videá… Áno aj toto sa mi už niekoľkokrát stalo a vážne som sa necítila moc bezpečne. Nehovoriac o prudkom brzdení, kedy som si raz za čas zahrešila, že prečo som si nezobrala Kinedryl. Nebudem robiť výnimky a priznám, že sa mi to stalo aj v žltom taxíku aj so šoférom chyteným cez Uber. Tak som v tomto prípade rada za hodnotenia, kedy šoféra s hodnotením okolo 4,5 jednoducho zruším.
Uber a Kolumbia: Akú skúsenosť mám so žltými taxíkmi?
Občas keď nemám pripojenie na internet a potrebujem sa niekam zviesť, okrem toho v malých mestečkách a dedinkách Uber nefunguje, využívam žlté taxíky. Tu sú moje skúsenosti a ich mínusy:
- Stáva sa, že taxikári nechcú používať taxameter a celkom ťažko sa s nimi zjednáva cena. Niekedy počítajú cenu za jazdu na základe počtu pasažierov a tak dokáže vystreliť poriadne vysoko. Do taxíku by som si určite nesadla pred zjednaním ceny, keďže by som potom veľmi ľahko zaplatila „gringo taxu“, ktorá by bola niekoľkonásobne vyššia.
- Okružná jazda mestom, kedy sa taxikár tvári, že náhodou prešiel odbočku, alebo si nespomína úplne kde presne má zabočiť. V taxíku vždy používam aplikáciu „Maps.me“ (funguje aj offline), aby som sledovala cestu a vedela hneď reagovať, keď si všimnem, že taxikár sa snaží predĺžiť trasu aby taxameter narátal vyššiu cenu.
- Manipulácia s taxametrom, aby sa zvýšil rýchlejšie ako by sa bežne mal. Toto sa mi stalo v Medellíne, kedy som u jedhého taxikára za rovnakú trasu, ktorú som absolvovala predtým platila skoro 3-násobok. V takomto prípade sa aj tak nedá moc čo robiť, keďže sa manipulácia s taxametrom veľmi ťažko dokazuje, aj keď je občas pri rýchlosti počítania očividná.
- Vychádzajúc z mojich skúseností, môžem tvrdiť, že keď mi taxík objedná domáci, stojí ma skoro vždy lepšie. Na recepciách hotelov, alebo na informáciach, či dokonca v reštauráciách majú dopredu dohodnutých šoférov, ktorých poznajú a tak vedia zjednať častokrát lepšiu cenu, než ktorú by som dostala ja po zjednávaní na ulici. Na objednávanie taxíkov sa v Kolumbii využíva aj aplikácia „Tappsi“ a na počítanie km „Calculadora de Tarifas“.
? Ako vyzerá čínska štvrť Binondo na Filipínach? Pozri si vlog TU ?
Uber a Kolumbia: Ako to celé funguje?
Ako som už písala vyššie, Uber a Kolumbia má proste zvláštny vzťah. V krajine je nelegálny, ale stále veľmi obľúbený. Jeho služby využívajú nielen turisti, ale často aj domáci obyvatelia. Po mojej aférke s policajtmi som si zhrnula týchto pár tipov a postrehov, aby teba, alebo mňa pri najbližšej možnosti nezastavili:
- Šoféri jazdiaci pre Uber sa vo väčšine prípadov vyhýbajú frekventovaných miest, kde je veľká koncentrácia policajtov, alebo žltých taxíkov. Preto som sa stretla s týmito prípadmi: Po potvrdení vyzdvihnutia na letisku pred bránou C mi šofér dodatočne napísal cez poznámky, že ma čaká vo vedľajšom pruhu skoro až pri konečnom parkovisku. Druhý prípad: Pred hlavným námestím mi ešte pred potvrdením vyzdvihnutia aplikácia vyhodila dve potenciálne miesta, kde by ma šofér bol ochotný vyzdvihnúť. Ak som ani jedno z týchto miest nepotvrdila a trvala na vyzdvihnutí pred námestím, žiadny zo šoférov mi jazdu ani po 10-tich minútach nepotvrdil. Dôvod? Nadmerný počet policajtov a mihajúcich sa žltých taxíkov.
- Uberisti skoro vždy budú trvať na tom, aby si (v prípade, že ich je viac) jeden z pasažierov sadol na predné sedadlo, aby vozidlo nevyzeralo ako Uber.
- Hodnotenie je dôležité. Šoféri s horším hodnotením nepoznajú až tak dobre mesto a aj keď si nebudú účtovať extra taxu, môžu ti rovnako spraviť okružnú jazdu. Okrem toho som si všimla, že väčšina vodičov si vyberá vedlajšie cestičky a nie hlavné pruhy ako napríklad žlté taxíky. Cesta sa preto môže natiahnúť o niečo dlhšie.
- Nevýhodou Uberu je, že napríklad v špičke, alebo v prípade vyššieho dopytu po jeho službách ako keď je zlé počasie, využíva takzvanú „tarifa dinámica“ – nárast cien. Vtedy sa môže stať, že cena za Uber je rovnaká, alebo dokonca vyššia ako v prípade žltých taxíkov.
PS: Ak sa ti stane tak ako mne, že ťa policajti zastavia a zistia, že jazdíš cez aplikáciu Uber, položia ti niekoľko otázok, pofotia si doklady, overia ubytovanie, niekedy si tvoje potvrdenie, že ide o Uber nahrajú a pustia ťa ďalej. Horšie je to už pre šoféra, aj keď sama ešte neviem, čo ho v tomto prípade čaká.
Ak sa ti článok páčil, veľmi ma poteší, ak sa s ním s ostatnými podelíš jeho zdieľaním. Budem však rada každému tvojmu „lajku“, či hodnoteniu. Pre viac fotiek a každodenných príbehov z ciest sleduj FB, alebo IG. Máš aj ty nejaké zážitky, alebo skúsenosti, ktoré by v článku nemali chýbať? Podeľ sa o nich v podobe komentu.