Nízkonákladové letecké spoločnosti si už dlhšiu dobu udržujú povesť „nekvalitné“ aj keď sa svoje služby snažia neustále zlepšovať. Z dôvodu konkurencie poskytujú letenky niekedy za naozaj smiešnu cenu a tá sa stáva lákavou ponukou. Tento rok som absolvovala, či skôr mala absolvovať niekoľko letov s maďarskou leteckou spoločnosťou Wizz Air. Aké sú moje skúsenosti?
Ako to, že nízkonákladové letecké spoločnosti dokážu ponúknuť tak nízke ceny?
Ceny leteniek nízkonákladoviek sú často lacnejšie ako náklady na taxík a ponúkajú o 30-50% lacnejšie lety ako klasické letecké spoločnosti. Príležitostne odchytíš letenku aj za 10, 5, alebo aj 1€. Pýtaš sa ako je to možné? Takto:
- Zabudni na luxus v podobe televízorov a priprav sa na minimálnu výbavu lietadla a príplatky takmer za všetko. Máš chuť na občerstvenie? Chceš si dopredu vybrať sedadlo, alebo ti je chladno a zišla by sa ti deka? Priplať si. Čím je lietadlo lahšie, tým menej paliva spotrebuje vzhľadom k čomu si za podpalubnú batožinu musíš taktiež priplatiť. A tá ťa môže vyjsť drahšie ako samotná letenka.
- Pohodlné sedadlá a veľkorysý priestor na nohy? Zakrivené sedadlá su drahšie a tak spoločnosti disponujú s rovnými, tenkými a menej pohodlnými sedadlami, ktoré sú ľahšie na údržbu. Čo najmenej zadných vreciek zasa znamená menej času stráveného ich čistením, pretože čas sú peniaze.
- Zamestnanci vykonávajú viac úloh, ako keď sú letušky zodpovedné aj za čistotu a poriadok v lietadle. Nie ako napríklad pri Emirates, kedy po výstupe pasažierov nastúpi upratovacia čata.
- Prílet je na menšie a vzdialenejšie letisko, ktoré je občas poriadne od ruky no má nižšie poplatky za vzlet a pristátie.
- Počas letu ťa bude sprevádzať prednáška produktov, ktoré „zaručene“ nemôžeš nekúpiť.
- Lietadlá často lietajú s minimálnym palivom pre let a nepoužívajú nástupné mostíky. Cestu k samotnému lietadlu si musíš odkráčať, alebo v lepšom prípade pre teba príde autobus.
Skúsenosti so spoločnosťou Wizz Air
- (spiatočne) Bratislava – Cluj – let presunutý a následne zrušený, pričom mi let tam aj naspäť presunuli na ten istý deň. Do Rumunska by som mohla ísť doslova na otočku. Prídem a rovno aj odídem.
- (spiatočne) Bratislava – Cluj – ďalšia skúška šťastia – let mal cestou tam aj naspäť meškanie.
- (spiatočne) Košice-Tel Aviv – z Tel Avivu naspäť do Košíc mal let meškanie.
- (spiatočne) Cluj – Dubai – let asi 4x zmenený a následne zrušený.
Hovorím si, že s Wizz Airom moc šťastie nemám, no vďaka tomu všetkému som dospela k záveru. S Wizz Airom sa naozaj neoplatí kupovať letenky dopredu a už vôbec nie keď sa z príjazdovej destinácie chystáš ďalej ako napríklad ja v prípade letu Cluj-Dubai. Niekedy aj 20 minútové meškanie, alebo zmena času odletu môže ovplyvniť nadväzujúce lety.
Čo ďalej?
V prípade, že sa ti let zruší, alebo ti ho Wizz Air presunie na iný dátum, v pôvodný deň letu sa s danou spoločnosťou do príjazdovej destinácie už nedostaneš. Spoločnosť presunie tvoj let na najbližší termín a ak sa náhodou lieta iba raz za týždeň, prehodí ti ho s týždňovým posunom. Spoločnosť by ti však mala v takomto prípade poskytnúť možnosť vrátenia peňazí, alebo vrátenia celkovej ceny leteniek navýšenej o 20% na tvoje Wizz Air konto, ktoré následne môžeš využiť pri kúpe akejkoľvek inej letenky tejto spoločnosti.
Práva cestujúcich v leteckej doprave
Podľa zákona EÚ o právach cestujúcich v leteckej doprave ťa musí spoločnosť o zrušení letu informovať minimálne 14 dní pred samotným odletom, alebo ti poskytnúť náhradný let s podobným časovým harmonogramom. V opačnom prípade máš nárok na odškodnenie, rovnako ako aj v prípade, že ti let mešká viac ako 3 hodiny. Meškanie samozrejme nesmie byť spôsobené „mimoriadnymi“ udalosťami, ktorým sa nedalo zabrániť (napr. vplyvom poveternostných podmienok). Letecké spoločnosti ťa však radi so žiadosťou o odškodné odbijú a využijú všetky možné spôsoby, len aby nemuseli poskytnúť finančnú náhradu. Tak sa uplatnenie nároku na odškodné stáva behom na dlhé trate. Podrobnejšie informácie o svojich právach v prípade problémov s leteckou dopravou si prečítaš na Soi, alebo na Europa.eu.
Aké skúsenosti máš s Wizz Airom ty?